donderdag 22 januari 2009

Australian Open dag 4: Daar zat ik dan weer

Daar zat ik dan weer, nou ja ik lag dit keer languit op mijn bed. Helemaal klaar voor de vierde dag van de AO. Ik h had er zo mogelijk nog meer zin in dan de afgelopen dagen. Niks kon mij weerhouden van een nacht vol met spannend tennis. Er was echter één kaper op de kust, Eurosport. Het lijkt wel of ze er een sport van maken. Het leek hun wel leuk om te beginnen met de wedstrijd tussen Mauresmo en Baltacha. Op papier de nummer 22 tegen 134 van de wereld, maar op de televisie leek het meer op een wedstrijd uit het ITF-circuit. Mauresmo was geen schim van de speelster die in 2006 de AO won en in die tijd ook de nummer 1 positie bekleedde op de wereldranglijst. Misschien dat Eurosport om die reden besloot aandacht te geven aan de Française. Een andere mogelijkheid is dat ook Eurosport wel door heeft dat de kijker niet zit te wachten op zo’n wedstrijd met commentaar van Kristie Boogert. Die weer elke open deur intrapte met de ene dooddoener na de andere. Kristie maakte namelijk wel opvallend vaak reclame voor de Eurosport player. Op de site van Eurosport kun je tegen betaling de wedstrijden op 4 andere banen volgen. Banen waar Eurosport ook camera’s heeft staan! Ik kan maar tot één conclusie komen, ze laten de slechtste wedstrijd op tv zien met de meest irritante commentator en promoten ondertussen het feit dat je op internet de spannende wedstrijden tegen betaling kan volgen. Terug naar de wedstrijd. Mauresmo won uiteindelijk in 3 sets, maar dat had nog heel wat voeten in de aarde. Ik heb bij dit soort speelsters, net zoals bij Serena Williams, altijd het idee dat ik naar een kerel aan het kijken ben die er eigenlijk bar weinig van kan. Ik twijfel dan wat lelijker is, de manier van tennissen of het uiterlijk van de ‘dames’.
Mauresmo won uiteindelijk in 3 sets van de dame uit Engeland. Tegen een betere speelster was ze er echter niet aan te pas gekomen. Om te beginnen serveert ze voor een dame van haar postuur matig. Haar 1e service zou echt een wapen kunnen zijn als ze wat meer gewichtsverplaatsing had en het raakpunt wat hoger ligt. Haar tweede service is erg onzeker en zonder veel druk. Ze sloeg gisteren veel dubbele fouten op belangrijke momenten. Verreweg de meeste onnodige fouten gisteren kwamen van haar forehand-kant. Dit komt omdat ze op het moment van raken vaak uit balans is. Ze leunt te veel achterover op haar rechterbeen. Ook tussen de oren zit het niet helemaal goed vind ik. Ze loopt met de staart tussen haar benen rond en maakt vaak verkeerde keuzes. Zo zag ik haar een aantal keren haar approach cross slaan,terwijl rechtdoor een veel betere optie was. Dit was het laatste over Mauresmo, ik verwacht dat ze er in 1 van de volgende 2 rondes uitvliegt.

Het wordt tijd voor wat positiefs. Het eerste positieve punt betreft weer de Williams zusjes. Venus verloor van een relatief onbekende Spaanse, die vorig jaar wel de kwartfinale op Roland Garros haalde! En zuster Serena had het aardig lastig tegen Dulco. Jammer genoeg wist de Argentijnse de tweede set net niet te winnen, al had ze daar wel alle kansen op. ’s Ochtends was het ook tijd voor de tweede wedstrijd van mijn favoriet voor een plek in de finale, Andy Murray. Hij speelde met zijn tegenstander die hij in 3 sets (6-4 6-2 6-3) kansloos liet. Murray lijkt het allemaal in zijn mars te hebben. Hij beweegt geweldig en beheerst alle slagen. Enige punten van zorg zijn de tweede service en zijn opvliegende karakter. Ik ben benieuwd hoe goed hij is., maar dat zullen we denk ik pas een paar rondes verder zien als hij een tegenstander van formaat tegenkomt.

Ik wil even mijn excuses aanbied voor het stukje van vandaag. Zoals jullie wel lezen zit ik een beetje in een dipje. Het was echt balen om van half 2 tot 3 ’s nachts te kijken naar een dermate slechte wedstrijd. Toch blijf ik positief en kijk ik erg uit naar de wedstrijden van dag 5. In het bijzonder natuurlijk naar het duel tussen Safin en Federer. De Rus die aan zijn laatste kunstje bezig is en aan het eind van dit jaar stopt, zal iedereen toch nog een poepje willen laten ruiken!
Om toch nog negatief af te sluiten heb ik hieronder een filmpje toegevoegd van Bartoli. Een dame waar ik me groen en geel aan erger. Zo heeft ze de gewoonte om tussen de punten door een hele wedstrijd ‘droog’ te tennissen tegen de muur. In dit filmpje is ze een visje aan het vangen tijdens het ontvangen van de service. Ik zie dit alles alleen maar als pure intimidatie en afleiding. Wordt vervolgd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten