woensdag 21 januari 2009

AO dag1: Vrouwen kunnen niet serveren

Afgelopen nacht zat deze jongen er weer helemaal klaar voor. De Australian Open van het pas begonnen 2009 ging van start. De tv had ik extra dicht bij mijn bed gezet, versnaperingen waren binnen handbereik en zelfs de draadloze koptelefoon stond klaar. Het was alleen pas kwart over twaalf, dat betekende dat ik een uur te vroeg was. Dan nog maar even zappen om te kijken op welke zenders er tennis te zien was. Ik was op zoek naar Eurosport HD, maar na 3 rondjes langs 250 zenders, besloot ik hem op de gewone Eurosport te zetten en mijn zoektocht te staken.

De uitzending begon met een gesprek tussen Barbara Schett,Mats Wilander en de nummer 2 van de wereld, Roger Federer. Roger vertelde dat hij blij was eindelijk weer helemaal fit te zijn. In tegenstelling tot vorig jaar toen hij ziek was of het einde van vorig seizoen toen hij veel last ondervond van zijn rug. Hij maakte een vrolijke en fitte indruk tijdens het interview en ik verwacht dan ook veel van de Zwitser tijdens deze AO.


De eerste partij waar we de eerste 4 games meteen van misten, dat is Eurosport, was Ivanovic tegen Goerges uit Duitsland. De Servische, als vijfde geplaatst in Melbourne, stond 3-1 achter toen ik er in viel. Het scheelde niet veel of het was 4-1 voor de Duitse, die net buiten de top 100 staat. Ivanovic oogt gespannen en juicht overdreven na elk, door fout van tegenstandster, gewonnen punt. Uiteindelijk sleepte ze de eerste set er nog uit,puur door een paar fouten minder te maken dan Goerges. Uiteindelijk ging ze in 2 sets door naar de tweede ronde, zonder een erg goede indruk achter te laten. Ze maakte erg veel ongedwongen fouten, waaronder 6 dubbele fouten. Als de opgooi goed is, is er eigenlijk weinig aan de hand. Maar zoals ik al zeg, als..... Haar opgooi is zo onregelmatig, het gebeurt dan ook vaak dat ze de bal moet opvangen en het nog is moet proberen. Ik wijd de onregelmatigheid in haar opgooi vooral aan de stand van haar lichaam(vooral voeten) tov het net. Ze staat een beetje tussen open (2 schouders naar het net) en gesloten (1 schouder naar het net) in. Hierdoor is het moeilijk om de opgooi als het ware af te bakenen. Door het af te bakenen krijg je telkens dezelfde beweging en dus ook hetzelfde resultaat. Je start dan op je broekzak met de bal en volgt de hoek van je been schuin omhoog. Wat me ook opvalt is dat ze haar opgooi-arm overstrekt, waardoor het resultaat telkens anders is. Door haar onregelmatige opgooi slaat ze meer dubbele fouten dan nodig is en kan ze niet de druk uitoefenen met haar service die anders wel mogelijk zou zijn.
Ivanovic is dan nog een van de betere serveersters binnen het circuit. Er zijn een hoop dames die veel slechter serveren. Iedereen herinnert zich Jana Novotna nog wel. De dame die met tranen in haar ogen de ene na de andere dubbele fout sloeg. Ook de Olympisch kampioene van vorig jaar Dementieva kon er wat van. Het is mij nog steeds een vraag hoe iemand met zo’n slechte service nog zo veel kan winnen.

Ik keek tijden terug eigenlijk liever niet naar het damestennis. Toen was er opeens een blonde schone uit Rusland, Anna Kournikova. Sindsdien ben ik het damestennis ook gaan volgen. Niet alleen het niveau van het uiterlijk van de dames,maar ook van het spel is duidelijk omhoog gegaan. Het tempo is door speelsters als Henin, de zusjes Williams, Clijsters en de vele Russinnen omhoog gegaan. Alleen is na het zien van de match van Ivanovic voor mij nog eens bevestigd dat de service bij een hoop dames in het circuit achterblijft bij de rest van hun spel. Ligt dit aan een genetisch verschil tussen mannen en vrouwen?Is er misschien een dokter in de zaal die me dit kan uitleggen?Ik ga even een tukje doen zodat ik vannacht weer fit ben!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten